ponedeljek, 21. september 2009

Komunikacija-JAZ sporočila

Pravkar predelujemo knjigo Thomasa Gordona in v nekem delu svoje knjige izpostavi vprašanje komunikacije s TI in JAZ sporočili. TI sporočila so usmerjena v to, da drugemu poveš kakšen je, da nanj prenašaš negativno sodbo. JAZ sporočila pa so usmerjena v to, da izraziš kako se ob določeni situaciji počutiš ti sam. Za primer: Ti sporočilo je: Nesramen si. JAZ sporočilo pa: Jezen sem. Pri JAZ sporočilu prevzameš odgovornost za svoj problem nase, vendar je potrebno tak način komunikacije uporabljati kadar ti vidiš, da je nekaj tvoj problem. če gre za problem drugega, je potrebno aktivno poslušanje, da ga dejansko slišimo in razumemo. Vrnimo se k JAZ sporočilom. Sestavljeno je iz treh delov. Prvi je, da poveš kaj povzroča problem. Začne se vedno s "kadar", saj se moramo osredotočiti na to situacijo, dogajanje tu in sedaj, opiše pa se objektivno, brez vrednotenja. Drugi del je opis posledic, ki jih povzročijo v prvem delu naštete okoliščine. Pazimo, da je posledica lahko resnična. Tretji del pa vsebuje čustveno stanje ob posledicah (prvotno čustvo, ne sekundarno, kot je npr. jeza po tistem, ko se počutimo užaljene). Torej, gre za zaporedje VEDENJE - UČINEK - POSLEDICA. Za ponazoritev naj zapišem problem: "Tvoje zamujanje mi povzroča težave. Kadar zamudiš, moram prekiniti karkoli že delam in to me moti, naredi me živčnega." Ali pa: "Kadar imaš noge tako stegnjene, se spotikam obnje, in strah me je, da bi padel in si kaj naredil." Upam, da so primeri dovolj ponazorili zaporedje JAZ sporočil.
Če povzamem, gre za to, da v trenutku, ko začutimo problem kot svoj, da imamo mi sami problem, uporabimo JAZ stavke in ne napadamo druge osebe, ki je povzročila tako stanje. JAZ stavki omogočajo boljšo komunikacijo in ne povzročajo, da se drugi počutijo slabe ali ogrožene, prav tako pa omogočijo izražanje lastnih čustev in nas tako lahko drugi ljudje bolje razumejo.
Povzetek iz knjige:
Gordon, Thomas (1983). Trening večje učinkovitosti za učitelje. Svetovalni center. Ljubljana

Ni komentarjev:

Objavite komentar